(Dit is de commentaartekst onder de film De
Staat van de Straat: Het Weteringcircuit)
Welkom bij DE STAAT van de STRAAT.
30 jaar na de introductie van de Rode Loper door Ed van Thijn en Sinterklaas wordt er nog steeds volop gesleuteld aan de herinrichting van de straat tussen het Centraal Station en het Europaplein. Vandaag bekijken we de vernieuwing van het kruispunt met de Stadhouderskade en het daaraan grenzende Weteringcircuit.
Het kruispunt Ferdinand Bolstraat Weteringcircuit staat bekend als een van de gevaarlijkste van de stad. Twee jaar geleden werd er nog een experiment gestart met een rode lichtstreep om fietsers te behoeden door het rode licht te fietsen. Deze lichtbak heeft het uiteindelijk enkele weken in 2021 gedaan omdat het eerst een jaar duurde voordat de juiste stroomvoltages op de verkeerslichteninstallatie konden worden aangesloten. In de nieuwe herinrichting zijn de lichtlijnen niet terug gekomen.
Het kruispunt is nu ruimer opgezet en opvallend is dat er geen zebrapaden zijn aangelegd op de vrijliggende fietspaden. Dat is het eerste goede nieuws van 2022.
Ook de kruising met de 1e van der Helststraat is in dit project meegenomen, waarbij we nog iets verrassends tegenkomen, want om fietsers die moeten oversteken weg te houden van linksafslaand autoverkeer moet een klein stukje tegen het verkeer in worden gereden.
Belangrijk onderdeel van deze herinrichting is het trottoir bij de ingang van de Heineken Experience. Door de lockdown kunnen we u nu niet laten zien welke gevaarlijke taferelen hier plaatsvinden. De afgelopen jaren werd de stroom toeristen van het fietspad weggehouden door betonblokken en plantenbakken. Niet dat het hielp, door de drukte verkozen veel voetgangers het fietspad als permanent alternatief zullen kiezen. De oplossing waar nu voor is gekozen is ook niet waterdicht: we gaan straks zien dat veel toeristen zich tussen de paaltjes loswurmen. Kortom, dit hoofdstuk is nog niet afgesloten.
Even verderop zijn de paaltjes wel waterdicht geplaatst, maar niet waterpas.
Hier heeft iemand bedacht dat je hier wel 6 taxi's in een parkeervak kunt proppen.
Jammer dat bij de herinrichting de stoep en de ventweg aan de waterkant niet zijn meegenomen.
Het Weteringcircuit is reeds een paar jaar geleden opnieuw ingericht, door de herinrichting van het kruispunt met de Stadhouderskade is de situatie op de brug een beetje aangepast. Hier treffen we het minst gebruikte fietspad van Amsterdam. Wie namelijk linksaf wil blijft natuurlijk het fietspad op de Weteringschans volgen. Die fietsers missen dan wel een wonderlijk boeket aan voorrangsborden. Waar overal in de stad wordt verondersteld dat haaientanden voldoende aangeven dat er van een voorrangsmaatregel sprake is, is er op het Weteringscircuit lustig rondgestrooid met de witrode driehoek. Een stuk of elf in totaal. En niet overal is de voorrangsaanduiding logisch. Of hangt er weer eens een verkeerd bord. Dit is geen tweerichtings fietspad.
Dit kruispunt heeft als primeur dat fietsers komend vanaf het Leidseplein een stoplicht en een stopstreep krijgen VOOR het zeprapad en het kruisende fietsverkeer van links. Toch staat er een tweede stoplicht en een stopstreep NA het kruisende fietspad waardoor er congestie ontstaat en het kruisende fietsverkeer wordt gehinderd. Aan de andere kant van het kruispunt is inconsequent geen verkeerslicht geplaatst voor de kruisende fietsers, waardoor er een verwarrende voorrangsregel is ontstaan. Dit verkeerslicht dat ook op groen springt als de van links komende fietsers groen licht hebben lijkt te bevestigen dat die door rood licht fietsen. En iemand die door rood licht fietst gun je natuurlijk geen voorrang.
Waarom staat deze lantaarnpaal trouwens op het fietspad?
Er is sowieso erg weinig verlichting op het Weteringcircuit. Als het donker is kun je moeilijk zien waar je rijdt en of er op het smalle voetpad mensen lopen.
Op de hoek met de vijzelgracht is de lift naar de metro op het trottoir geplaatst. Het ding staat vreselijk in de weg en blijkt ook nog eens kwetsbaar want het is ingepakt met legoblokken, rubik kubussen en allerhande paaltjes.
Tot slot nog een paar ingewikkelde borden, daar kunnen we geen genoeg van krijgen.
(Dit is de commentaartekst geproken onder deze film: De
Staat van de Straat: Het Weteringcircuit