(Dit
is de commentaartekst onder de film De
Staat van de Straat: Ferdinand Bol najaar 2021)
Welkom bij DE STAAT van de STRAAT.
In deze aflevering richten we onze camera op de Ferdinand Bolstraat,
onderdeel van de Rode Loper. De Rode Loper is de naam van het project
waarbij de toeristen meer ruimte krijgen om door de stad te struinen.
Helaas lukt dat op sommige plaatsen niet. De FerdinandBol straat is van
oorsprong best smal en daarom besloot men de tram deels enkelbaans te
maken, alleen moest er een tramhalte ingeperst worden bij het
Heinekenplein waardoor er toch nog ruimtegebrek is ontstaan. Zo wordt de
rode loper bruut onderbroken door een nooduitgang van een parkeergarage.
Omdat leveranciers graag parkeren voor nooduitgangen zijn er bovendien
drie paaltjes geplaatst. De derde verstoring van de rode loper treffen we
meters verder aan bij de kruising met de Quellijnstraat. Ook zonder de
steiger gebeurt het hier om de haverklap dat voetgangers de rijbaan
oplopen en verkeer uit de Quellijnstraat hebben nauwelijks zicht op het
aankomend verkeer van links die ze voorrang moeten geven. Vreemd genoeg is
tien meter verder een soort van oversteekplaats gecreeerd, althans er is
belijning in de straat aangebracht maar nergens wordt aangegeven dat er
hier mag worden overgestoken.
Een van de opmerkelijkste veranderingen door de herinrichting van de
Ferdinand Bolstraat is de behoefte van voetgangers om schuin over te
steken. Dit wordt door andere weggebruikers als irritant ervaren omdat de
oversteektijd meer dan verdubbeld.
De troittoirs van de Ferdinand Bolstraat zijn berucht wegens de daar
actieve BOA's. Wie buiten de fietsvakken parkeert krijgt niet alleen
vermaningen, iedere dag worden er op gezette tijden razzia's uitgevoerd en
het fietsdepot in het westelijk havengebied gespekt met voor
internationale export bestemde rijwielen.
Hier is een stukje fietsparkeervak bijgeschilderd. Je vraagt je dan af of
dat is gedaan door de gemeente, of door ondergronds verzet.
Om overbodige bebording te minimaliseren zijn de hoeken van de opritten
van de zijstraten volgens het rijpatroon van automobilisten geplaatst.
Afslaande fietsers rijden hun banden stuk op de verhoogde stoepbanden. Op
enkele plaatsen tref je dit invaliden-symbooltje aan. Wie goed kijkt ziet
dat dit oversteekplaatsen voor rolstoelgebruikers blijken te zijn, waarbij
de rijbaan een beetje is opgetilt. Waarom dit dan tien meter van een
normale oprit is geplaatst is een raadsel, ook al omdat verderop het
invalidensymbool wel bij een oprit is geplaatst, waardoor de functie van
de tegel tot nog meer vraagtekens leidt. Dit Zone 30 kilometer bord staat
op een plek waar geen auto's mogen komen dus dat kan zo de prullebak in.
Deze geleidestrook voor blinden wordt twee maal onderbroken door verkeerd
geparkeerde fietsen en eindigt tegen een muur.
Over onduidelijke bebording gesproken: dit verkeersbord staat op de
verkeerde plaats. Het is waarschijnlijk bedoeld voor autoverkeer dat uit
de Eerste Jan van der Heijdenstraat linksaf de Ferdinand Bolstraat wil
inslaan. Dit soort verkeersborden staan altijd VOOR de kruising. De pijl
naar links kan niet slaan op het volgende kruispunt want daar is de
rijrichting omgekeert en zal men dus naar rechts moeten, en al helemaal
niet rechtdoor, de Ferdinand Bolstraat in. Als het bord word geplaatst
waar nu een bord met een pijl rechtdoor staat klopt het wel. Immers, aan
de kant van de ceintuurbaan staat dit bord en aan de overkant staat geen
inrijverbod. Dit korte stukje mogen automobilisten dus gebruiken. Resume:
verplaats het bord waar het hoort en vervang het voor zo'n bord.
In de Eerste Jan Steenstraat eindigt het fietspad pardoes en worden
fietsers de rijbaan op gelanceerd, terwijl je daar nauwelijks zicht hebt
op ander aankomend verkeer. Gek genoeg is het fietspad ook nog eens voor
de andere rijrichting bebord, zodat je op dit smalle en vol met obstakels
staande fietspad tegenliggers kan tegenkomen.
Net als in de Vijzelstraat zijn de fietspaden niet geasfalteerd maar van
straatstenen. Het gevolg daarvan is dat je je banden kapot rijdt op de
regenputten, waarvan het merendeel aan de rechterkant zijn geplaatst. Veel
fietsers ontwijken het liefst deze verzakkingen waardoor er wel eens
gevaarlijke situaties ontstaan bij het inhalen.
Een andere velgentreiteraar is de tramrails van de voormalige lijn 16 op
de Albert Cuyp.
Tot slot nog een gevaarlijke situatie op het kruispunt met de
Ceintuurbaan, het einde van de Rode Loper. Fietsers die vanaf het
Sarphatipark rechtdoor de Ceintuurbaan willen vervolgen krijgen tegelijk
groen met het van links afslaande autoverkeer. Dat geeft tijdwinst, maar
niet iedere automobilist ziet het inrijverbod, en brommers die hier groen
gebruiken om wel rechtdoor te gaan komen zo in aanvaring met de fietsers.
(Dit is de commentaartekst geproken onder deze film: De
Staat van de Straat: Ferdinand Bol